Wednesday, October 28, 2009

Politik Kucing

Sebelum kita meneruskan pengembaraan kita pada hari ini
jawab soalan ini...

"anda ade kucing kat rumah?"

kalau ade bagus, kalau xde hmmmm...
option
-mesty pernah jumpa kucing2 lapar kat kedai2 makan kan?
cuba observe cara dia mintak makanan...
berbudi pekerti kan? hahaha

ok back to the title yarh...

Sebagaimana yang kita sedia maklum,
kucing adalah haiwan yang :


-suka bermain -kitty-
-pemalas
-kuat tido
-kuat makan
-kuat cret2 sesuka hati dia
-kuat mengeow
-kuat meleset
-suka gigit2
-suka kejar2
-jakun pada objek yang tak statik
-baghal dan xpaham bahase manusia
-comel
-cute
-mempunyai bulu yang lembut (yang ada tuan)
-mempunyai bulu yang keras (yang jatuh longkang di mana airnya warna hitam)
-wangi (yang baru mandi)
-busuk (yang tak reti mandikan diri sendiri)
-pelahap

dan sebagainya....

anda pun bertanya "ape kena mengena semua list di atas itu?"
saya menjawab "SABAR LA.... keep on reading..."

Sebenarnya,
kucing adalah haiwan yang well known walau dimana jua ia berada
ada bidalan cakap
-malu-malu kucing
-alim-alim kucing

dalam durian pun ada kucing seperti
-kucing tidur

Kucing adalah haiwan yang SANGAT pandai berpolitik
mereka pandai memanipulasikan manusia dengan gayanya yang
-lemah lembut
-sopan santun dan
-pandai membodek

Cuba lihat bagaimana cara kucing meminta makanan.
-tiada paksaan berlaku
-tiada keganasan berlaku
-tiada yang buruk, semua baik2 belaka

Kenapa?

Sebab kucing PANDAI BERPOLITIK
dan disebabkan sifat2nya itulah ia mampu mencoretkan dirinya ke dalam peribahasa melayu yang sedia ada dan bukan peribahasa2 yang dikarang oleh Karam Singh Walia seperti
"ibarat perahu sudah di air, biar nakhoda tentukan kemudinya" dsb.

Kalau kita ni ni manusia yang observant,
sifat politik kucing ni banyak diguna pakai oleh manusia.
Tak kira lah siapa pun manusia itu be it


-anak-anak
-mak bapak
-pekerja
-suami
-isteri
-dan yang paling ketara
-Politician

antara Tokoh Politik yang Sangat Bijak mengaplikasikan amalan politik kucing di dalam kehidupan seharian ialah

-Tok Guru
alasan
mintak duit kat kerajaan banyak2,
buat itu buat ini,
mintak itu mintak ini lepas tu,
bagi credit kat diri sendiri.....
dan kutuk kerajaan sebab tak bagi peruntukan
padahal mintak kat kerajaan...
ini adalah salah satu contoh mudah untuk melihat
sifat2 politik kucing di malaysia

Seorang lagi kaki putar belit yang terkenal dengan sifat politik kucing di dunia ialah
-Anwar pengkhianat bin esok lusa tulat yang masih belum menyaman pihak yang menggelar dirinya pengkhianat....
Ape cer? Lawyer tarik diri lagi ke?
-Dia mampu menarik sokongan yang agak ramai dan mampu
'mengangakan' kepimpinan parti keris dan parti2 komponennya
pada PRU 12...
-Seorang yang agak famous dan pernah digelar sebagai
chameleon oleh penulis The Economist baru-baru ini...
(pinjam nada mazidul akmal sidek)
"persoalannya, mengapa Anwar bin esok lusa tulat tidak menguar-uarkan untuk menyaman penulis majalah terbabit?
-Anwar bin esok lusa tulat mampu meraih sokongan rakyat kerana percakapannya yang berapi-api dan sentiasa menjaga hati semua pihak dan bercakap parkara yang manis sahaja tanpa meluahkan perkara2 yang pahit, masam, kelat, pedas dan sebagainya.

-Mamat tersebut juga mampu menarik sokongan tokoh-tokoh jamu dan juga tokoh-tokoh politik terkenal di luar negara seperti yang berlaku di Amerika Syarikat

Kita sendiri adalah manusia yang pandai meniru politik kucing.
Bagaimanapun, berpada-padalah jika mahu meniru perbuatan ini kerana
kita mungkin akan digelar suatu hari nanti dengan gelaran
kaki auta, lidah biawak, lidah ular, lidah cipan, dan yang sewaktu dengannya.

pinjam nada Farit Ismeth Emir pulak...

"fikir-fikirkanlah"...


but......


Its my perspective. Whats yours?

snippets : katakan sialan, kepada pembalakan haram...

4 comments:

En. Romzi said...

Saya tak suka kedua-dua tokoh itu..
Pembangkang Malaysia kaki putar belit..

http://manis18.blogspot.com

zeqzeq said...

salam..

bagus.memuda lagi sudah minat jadi pengulas politik, dapatkan fakta dgn menghadiri ceramah supaya lengkap formula topik yg terbahas..

Wan Perlis said...

comel kucing lu

Anonymous said...

Admin or Moder!

WARNING!
If you will not delete this topic within 5 days - Spam will be here, I promise!

Goot Lak! God Fak!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

TnC

Every content of this blog may be MY perspectives generally. BTW, i am not trying to pick a fight with any body, just havin some fun for the sake of Laughter.... PLUS, i need your Brain to read this blog. I dont need your brainless head to interpret my perspectives. more? words inside this blog is not suitable in formal occasion, so, take note. There are more fictions than facts in this blog, don't believe the author too much or u'll have headache for the rest of your life... Gyahahahahah~